A háttér sztori

Tavaly elment a Nagymamám és hatalmas űrt hagyott maga után bennem. Amikor elment, Chicagóban este volt és hirtelen mérhetetlen szomorúság tört rám. Leültem a fotelba és éreztem, valami történt. Ádám rám nézett és nem tudta mi bajom lehet, annyira mélabús lettem; szédültem, rosszul voltam. Rá néztem, és csak annyit tudtam mondani “ugye nem?”. Másnap megtudtam, hogy Mama elment.

Nem telik el nap, hogy ne jutna eszembe Ő és valami vele kapcsolatos történet, dolog. Ez év elején is éppen azon tanakodtam, hogy bizonyos helyzeteket vajon hogyan tudott átvészelni és hogyan, milyen erő által vezérelve élte az életét. Az élete történései jutottak eszembe, amelyekről sokat mesélt. A kislánykora, szerelmei, a fiatalsága, házassága, a szülése, a kedvenc időtöltései stb. Ahogy Rá és Róla gondolkodtam elkezdtem azon tanakodni, hogy egy nő élete során mennyi mindent él túl, vajon milyen érzeteken megy,  vagy mehet keresztül és milyen élethelyzetekben találhatja magát.

Így jutottam el oda, hogy milyen érdekes lenne ezt a tánc segítségével bemutatni, amelyben nem csak a Nagymamám életét, a sok szeretetet, támogatást és bölcsességet ünnepelném, amit Tőle kaptam, hanem minden egyes nőt, aki élt és él.

Az érzetek és élethelyzetek

Az ébredő nővel kezdem, amikor már kezdik a nők nyitogatni szárnyaikat, felismerni női mivoltukat. Természetesen eljön eztán az első szerelem, ami akár pozitív, akár negatív értelemben, de igazán meghatározó mindannyiunk életében, hiszen akkor kezdünk el valaki olyan iránt mély érzelmeket táplálni, aki “kívülről” jött. Az első szerelem mellett óhatatlan az első nagy csalódások megélése is. Csalódunk és csalódnunk kell, hogy minél inkább megértsük és el tudjuk fogadni a világot, amely körül vesz minket.

Nagyon fontosnak tartom az önállóság megélését és azt az önbizalommal teli fiatal kort, amikor kicsattanunk az élettől és belevetjük magunkat a felnőtt létbe, ahol többek között megküzdünk az önelfogadással is. Azt hiszem a mai társadalom sokszor azt sugallja, hogy az igazán jó nők olyanok, mint az agyon photoshoppolt modellek a magazinok címlapján. A magazinok….., amelyek üvöltik feléd, hogy akkor nézel ki jól, ha olyan vagy, mint a modell, ha nincs rajtad felesleg sehol, ha nincsen narancsbőröd, gyönyörű a hajad, sportos vagy. És mégha nem is vagy ennek a glam világnak a rabja, néha-néha bizony betalál nálad is.

A nővérek őszintén és önzetlenül szeretik egymást, számíthatnak egymásra, cinkosok és idős korukra egymás támaszai, mint például a Nagymamám és a testvérei. Akár van nővéred akár nincs, talán akad az életedben egy vagy több olyan nő, akit akár testvérként is el tudsz képzelni

A nőnek kell és hiányzik a szerelem, kell hogy valakit szerethessen, akinek odaadhatja magát, aki mellett önmaga lehet és teljes lényét egy óvo szeretettel teli ölelésben megpihenteti. A szerelem legalább olyan egyszerű szerintem, mint amilyen bonyolulttá tudjuk tenni mi nők, vagy akár a férfiak. A házasság pedig egy szent szövetség, amelyet férfi és nő kötnek egymással. Lehet mondani, hogy csak egy papír, meg felesleges formaság és persze lehet így is gondolni. Kompromisszumok és a másik tisztelete nélkül nem működik, mindkét félnek ugyanannyira meg kell érte dolgoznia nap, mint nap és meg kell tanulni félretenni a sértettséget, az önzést és a hisztériát.

A legtöbb nő életében, aki gyermekre vágyik eljön az az idő, amikor elkezd fogalalkozni a termékenység kérdésével. Ideális esetben ez akkor történik, mikor már testileg-lelkileg készen áll arra, hogy megfoganjon benne egy piciny kis élet, aki a világon mindennél fontosabb lesz számára.

Az igazi barátnők ugyanúgy számíthatnak egymásra, mint a nővérek. Amikor együtt vannak rengeteget nevetnek, megbeszélik az életük problémáit, együtt sírnak azzal, akinek nagyon fáj és előszeretettel látják el jobbnál jobb tanácsokkal egymást. Mégha néha hajba is kapnak, tűzön-vizen keresztül mennek a barátjukért, ha kell és sem tér sem idő nem lehet akadálya annak, hogy minden körülmények között ott legyenek egymásnak.

Direkt nem a születéssel kezdtem a darabot, mert itt én a nőre szeretném tenni a hangsúlyt, aki életet ad. Az egyetlen a világon, aki képes arra, hogy megszüljön egy gyermeket, aki túlélje azt a fájdalmat és közben ajándékba kapja azt az örömöt és boldogságot, amit a gyermeke jelent számára.

Anyának lenni fantasztikus. Sokszor azon kaptam magam miután Liza, az első kislányom megszületett, hogy elmélzátam, egyáltalán mit csináltam addig -azon kívül, hogy táncoltam és dolgoztam. Nyilván nem otthon ültem, de a gyermekem más célokkal és értelemmel töltötte meg az életemet. Az elején persze tele voltam izgalommal, néha félelemmel, hogy vajon milyen anya lesz belőlem és vajon olyan édesanyja leszek-e a gyermekeimnek, ami nekik a legjobb, úgy hogy közben ők is a legjobbnak éreznek maguknak. Nem sajátítom ki az anyaság érzését, amiért “nekem van gyerekem”. Meg vagyok győződve arról, hogy minden nőben ott van az anya, akár szül gyermeket akár nem, akár úgy dönt, hogy ő sohasem szeretne. Mindezek mellett ott van az az anya, aki nekünk adott életet. Aki ugyanúgy izgult és adta vagy adja szívét, lelkét értünk még akkor is, ha mi már azt hisszük, hogy felnőttünk és megoldjuk az életünket.

A szerető mindig toppon van. Mindig vidám, szexi, gyönyörű és jókedvű. Könnyed vele minden pillanat, mindent megért és mindig ott van, amikor kell. A hétköznapi nyűgök nem rajzolnak barázdát az arcára, öröm vele tölteni minden pillanatot. De amikor magára marad, akkor a magány hatalmas erővel csap le rá, mert minden egyes alkalommal azzal szembesül, hogy valójában mennyire egyedül van,

A prostituált, aki fiatalon belevetette magát az életbe és válogatás nélkül bújt ágyba, pénzért nyújt szerelmet vagy legalábbis szerelemnek látszó illuziót arra a röpke időre, amit együtt tölt valakivel. De nem tarthat a lendület örökké és kiég a láng. Keserédes emlékeiben keresi vajon hol van az a lány, aki ő volt hajdanán.

A rivalizálás kemény dió. Gyilkos, lélekölő cirkusz, amelynek nincsen semmi más célja, minthogy felülkerekedjen a másikon. Nélkülöz minden empátiát, szeretetet és megértést. Az önzés tüze hajtja, amely azt az érzést táplálja, hogy ÉN ÉN ÉN én vagyok az első, én vagyok a jobb, én vagyok a több. Gonosz, kíméletlen eszközökkel próbálja ártalmatlanná tenni azt, akit nagy valószínűséggel csak ő képzel ellenfélnek. Az egó játéka, amelyben maga is csak egy baromi nagy vesztes marad.

A gyönyörű istennő bennünk lakozik. Ki többször, ki kevesebbszer engedi ragyogni azt a szépséget, amely ott van mindannyiunkban.

Az érett nő nem akar már megfelelni, nem nyomasztják a társadalmi elvárások. Inkább azzal foglalkozik, hogy neki ki és mi felel meg és nem azért pedálozik, hogy ő feleljen meg. Könnyedén, bölcsen áll a problémák elé és felszabadult.

A magány annyira tud fájni, ráadásul olyan könnyű beletemetkezni és puha takaróként körülvenni magunkat vele. Észre sem vesszük sokszor, hogy a magányunknak mi ugyanannyira okozói vagyunk, mint elszenvedői. Reményvesztve sajnáljuk magunkat és képtelenek vagyunk kilépni ebből az emésztő űrből, amely egyre mélyebre húz. Szívet szaggató zakatolással tápláljuk a mozdonyt, amely a semmibe tart.

És végül a megnyugvás. Szépen elképzeltem, hogy majd a jelenet végén gyönyörűen összeesek és a nő meghal. Halleluja, itt a megnyugvás. De álljunk csak meg egy pillanatra! Rá kellett jönnöm, hogy ez így nem járja, ez nem igaz és nem tehetek ilyet vele.  Nem, nem a halál a vége. Mert ez a nő akkor talál rá a megnyugvásra, amikor kiszabadul lelke a test börtönéből. Tehát meg kell hania és akkor rálel a teljességre, igazi boldogságra, hiszen szabadon szárnyal, már nem húzza a földre ez a nehéz kabát. Fény árad belőle és ragyog, ő mostmár megnyugodott.

Drága Nagymamám emlékére.

 

 

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

