Az arctetoválások azért kezdtek el foglalkoztatni, mert az ATS®-ben mi is használjuk az észak-afrikai nők körében korábban használt mintákat. Mivel mindig érdekelt az általam felhasznált zenék, eszközök, ruhák, kiegészítők története vagy jelentése, az arcfestést sem vaktában csináljuk a Tawoos Tribal-ban. Ahogy egyre mélyebbre ástam a témában és egyre több irodalmat olvastam (antropológusok, kutatók könyveit, cikkeit), úgy egyre szebbnek láttam a mintákat és még mélyebb tiszteletet érzek az ezekben a törzsekben élt vagy élő nők iránt (bárhol a világon), mint korábban.

Az egész téma, mint valami áradat kezdett el magával sodorni; eleinte csak az észak-afrikai nők arctetoválásairól olvastam, de aztán belelapoztam a Maorik vagy akár a perui indiánokkal kapcsolatos írásokba is, amelyek szintén nagy hatást gyakoroltak rám. Szeretném leszögezni, hogy a cikk kifejezetten tájékoztató jellegű.

tumblr_ndk0u9rjy11riw5l4o1_540Mindenhol közös ezekben a törzsekben, hogy az arcfestés szerepe nem csak maga a díszítés, hanem kommunikációs eszközként is jelentős funkcióval bírt. Lehetett az önkifejezés vagy vallási hovatartozás jele, de használták lelki vagy fizikai betegség tüneteinek enyhítésére is. További közös jellegzetesség, hogy természetes anyagokat használtak, a tetoválás elkészítése pedig egy rituálé volt és csak meghatározott, szinte már szentként tisztelt ember készíthette el. A tetoválás az identitást hivatott ábrázolni.

Arctetoválások Észak-Afrikában

A legtöbb tradicionális tetoválás az Észak-Afrika területén élő őslakosokhoz, a Berberekhez köthető. A tetoválás hagyományának gyökerei, még az Iszlám hódítása előtti időkre nyúlnak vissza a Berber kultúrában. Napjainkban már többnyire az ideiglenes hennát alkalmazzák és leginkább a kézen illetve a lábon, hiszen a Korán tiltja a tetoválásokat. Ennek okán az arctetoválás mára sajnos eltűnőben van. (Megj.: A Hadísz  kiáll amellet, hogy a ghemaza (a szemöldökök közötti tetoválás) és a siyâla (tetoválás az állon) a hagyomány részei.)

A Berberek hittek abban, hogy az általuk alkalmazott tetoválás minták a baraka (természet feletti energia, ami hitük szerint mindenhol jelen van) szent erejével bírnak, ami segít legyűrni a sötét erőket, gyógyír a betegségekre és védelmet nyújt a Jnoun-nal (ártó szellemek, dzsinnek) szemben. A tetoválást általában valamely testnyílás közelében helyezték el (szemek, orr, ajkak, köldök, szeméremajkak) vagy olyan felületen, amit a gonosz könnyen megsebezhet (kezek, lábak). Például a lábra azért tettek, mert a gonosz szellem a földön keresztül is megpróbálhatott bejutni a testbe. Ez az oka annak, hogy soktumblr_mee8wcqugt1qmfuy9o1_1280szor, mint talizmánt viselték  a tetoválást.

A tetoválások lehettek hagyományosak vagy egyéni igény szerintiek. Néhány motívum gyökerei visszanyúlnak egészen az ősi berber abc-hez, a Tifinagh-hoz, amelyet ugyan már nem használnak, de a mai napig vannak egyező szimbólunok, amelyeket az állra tetoválnak, ennek neve siyâla. Ez a tetoválás az alsó ajkaktól az áll alsó részéig tart. Általában pálmafa szimbólum, egy egyenes vonallal, néha pöttyökkel szegélyezik, amelyek a magokat jelképezik.

A ghemaza a két szemöldök között helyezkedik el, és amikor a homlokra is kiterjed, akkor már el-ayach a neve, úgy tekintenek rá, mint egy szerencsét hozó amulettre.

A tetoválás, mint rituálé

A Berber tetoválók általában nők voltak és annak ellenére, hogy több száz berber törzs él jelenleg Afrika északi részén, a tetoválási techikájuk lényegében azonos volt. A dizájn általában anyáról lányra szállt.

Lars Krutak ír arról a “The Tattoing Arts of Tribal Women” című könyvében, hogy a XX. század elején, annak a felétele, hogy egy marokkói Rif Berber nő férjhez mehessen, a tetoválás  volt. Amikor már biztos volt, hogy egy lány férjhez megy és már mindent elrendeztek, hogy a házasság létrejöhessen, akkor a családja meghívott egy idősebb nőt a családból, aki tapasztalt volt a “kitörölhetetlen” művészetben. Hogyha a szűk családi körben nem volt ilyen, akkor kívülről kerestek valakit és ha a tetoválót esetleg mégis valamilyen rokoni szál fűzte a lányhoz, akkor ingyen készült a tetoválás.

A tetováláshoz használt folyadék, koromból és lóbab levelének kifacsart levéből készült. Miután a keverék elkészült, a tetováló megszakította az előkészület monoton csendjét, beszélgetni kezedett a klienssel és tanácsokkal látta el. Akár a szűk családhoz tartozott a tetováló, akár nem, megosztotta az aktuális pletykákat, legújabb eseményeket a lánnyal és a saját és nőtársai tapasztalatait a férfiakról és a házasságról, amelyeket élete során gyűjtött össze. Ez a bizalmas beszélgetés, amelynek keretében a tetováló megosztotta a tapasztalatokat, emlékeket és gondolatokat tulajdonképpen egy meghatározott világnézetet adott a lánynak, amely végül elkötelezetté tette a házasság intézménye iránt, miközben hatással van új identitására is. Mielőtt a lány elhagyta volna a család zárt világát, hogy a férje családjához költözzön, a tetoválás rítusa szinte térben és időben elválasztotta a normál, hétköznapi lététől. Ez az átmenet az új életbe felfedezésekkel volt teli. Ez lényegében egy átváltozás volt, hiszen a tetoválás végeztével a lány nővé vált, egy szexuális identitással rendelkező személy lett, aki új státuszt kapott, amelyben benne volt annak lehetősége, hogy elnyeri a közösség megbecsülését és a beteljesülést az anyaság szentsége által. (Megj.: A Berber asszony, a család központja volt és a család becsületének, megbecsülésének őrzője, akinek a társadalom mindennapi életében is jelentőségteljes szerepe volt.)


A jelek elhelyezkedése

9762703_f260

 

Függőleges vonal az állon jelezte az eljegyzést.

A jel az orron a házasságot jelölte vagy azt, hogy egy gyermeket elveszítettek és a jel a meglévőt védte.

A képen látható jelek pedig az áldott állapotot mutatják.

 

Néhány szimbólum és jelentésük:

  • Oliva fa- erő
  • Fa-könnyű élet, boldogság és termékenység. A világ közepét is szimbolizálja, amit körül vesznek a létezések, tárgyak és szellemek. Emellett jelentheti magát az életet (a gyökerek miatt) és a tudást is (a levelek miatt).
  • Magok- termékenység
  • Béka és pók- termékenység és mágikus rituálék
  • Kígyók- fallosz, termékenység, gyógyulás
  • Halcsontok- víz, jólét, termékenység
  • Gyík- újjászületés és fény
  • Legyek és méhek- életerő és energia
  • Gyémánt formák- női nem, asszonnyá érés, termékenység (összekapcsolják a kígyóval, ekkor az ellentétek egyesülését jelképezi)
  • Khamsa- védelem a gonosz szemével szemben

 

Rengeteg érdekességet rejt még magában ez a téma, de megfogadtam, hogy nem írok hosszú bejegyzéseket, ezért akit további részletek érdekelnek, annak a források között felsorolt könyveket ajánlom.

Amikor egy fellépés előtt “rajzokkal” díszíted az arcod, jusson eszedbe, hogy ez nem csupán egy díszítés. Ezek szimbólumok, amelyek jelentéssel bírnak. Jelek, amelyeket évszázadokon keresztül rituálé szerűen kaptak a lányok, asszonyok. Meghatározták jelenüket és jövőjüket, hitük szerint mágikus erővel védték őket. Te lemosod egy mozdulattal, Ők életük végéig hordták. Találd meg a saját szimbólumodat, de kérlek ne sajnáld az időt az elkészítésére, benne lesz a baraka!

 

 

Források:

  • Lars Krutak: The Tattooing Arts of Tribal Women, 2007
  • John A. Rush: Spiritual Tattoo: A Cultural History of Tattooing, Piercing, Scarification, Branding and Implants, 2005
  • http://www.ethnicjewelry.com
  • Fotók: Pinterest
  • National Geographic: Extrén rituálé: arctetoválás, 2010
  • Catherine Cartwright-Jones: Introduction to Harquus: Part 1 The Disappearance of Traditional Women’s Adornment in North Africa, 2005

  • Catherine Cartwright-Jones: Introduction to Harquus: Part 2: Kohl as traditional women’s adornment in North Africa and the Middle East, 2005
  • Current Progress in Afro-Asiatic Linguistics: Papers of the Third International Hamito-Semitic Congress, London, 1978
Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s