Milyen az ATS® kosztüm?

Az egységes és ugyanakkor mindenkinek az egyéniségére szabható ATS® öltözéket maga a az ATS® megalkotója Carolena Nericcio-Bohlman álmodta meg. Az ATS® táncost nem egy az öltözékére jellemző kiegészítőről vagy egy tipikus ruhadarabról ismered fel. Az ATS® táncost ruházatának és ékszereinek összhatása fémjelezi, ami leginkább folklór hatást sugall és a teljes kosztüm minden egyes darabja egy tudatosan összeállított és megtervezet kompozíció.

ded92f677f32500a37229476aa85533c

Kae Montgomery

Annak ellenére, hogy az ATS® egy viszonylag fiatal és modern irányzata a hastáncnak, mindenképp fejedelmi, régi korok világát érzékelteti igazi nőiességgel fűszerezve. Sosem ununk bele abba, hogy újabb és újabb, akár antik indiai, afgán, vagy berber darabokat szerezzünk be az ékszerkollekciónkba, vagy törzsi kiegészítőket a ruházatunkhoz. A nagyon modern és nagyon csillogós darabokat általában mellőzzük, bár kétségtelen tény, hogy az utóbbi években egyre tönbb csillogós karkötő is bekerült a ruhatárba, vagy a flitteres, horgolt csípőkendők. A lábunkat azért nem látják, mert mindig nadrágot és sok réteg szoknyát viselünk.

 

Az alapdarabok…

Amikor fellépésre megyünk mindig igyekszünk a témához igazítani az öltözékünket. Akár a színvilággal, akár turbánnal vagy arcfestéssel. Amikor olyan fellépésre megyünk, ahol nem tudjuk előre, hogy mi vár ránk (pl. egy szülinapi buli), akkor az alábbi alapdarabokat visszük magunkkal: choli, általában pénzzel díszített melltartó, öv, csípő- és testet eltakaró kendő, nagy, hosszú szoknya- legalább 25 yard anyaggal-, bőnadrág, ujjcin, virágok a hajunkba, törzsi ékszerek, bindi és természetesen a sminktáska.

Az ATS® alapvetően egy csoportos táncforma, ezért amikor fellépünk nem csak arra törekszünk, hogy egységesen mozogjunk, hanem hogy egységes megjelenésünk legyen a színpadon, ezért fontos, hogy ruháink is összehangoltak legyenek, figyelembe véve mindenkinek az egyéni ízlését és hogy kinek mi áll jól.

A choli

A hagyományos choli a derekat szabadonhagyó, rövidujjú, általában nyitott hátú felső. Főleg Indiában, Srí Lankán, Bangladesben és azon országokban hordják, ahol a szári viselése elterjedt. Ezzel szemben az ATS-ben viselt cholik általában puha, kényelmes anygból készülnek, lehet rövid, hosszú vagy 3/4-es az ujja hossza. Elterjedt a nyitott vállú choli is és leginkább a V kivágást használjuk nyaknál. Természetesen ezeknek is nyitott a háta és rengeteg variációt használhatunk színben és anyagban is. Nekem most a rugalmas bársony-csipke kombináció a kedvencem. De nagyon jók a pamut vagy pamut strech anyagból készült darabok is akár fellépésre, akár gyakorolni.

eb7cf92c135334e3e3e3f7ba0eb1daa4

Banjara choli

Meg kell említenem még a banjara cholikat is, amelyek eredeti, antik darabok, hiszen indiai falvakban élő asszonyok viseltek. Nagyon szép díszesek és színesek, egy-egy choli állhat akár többféle anyagból vagy színből, lehetnek rajta kis tükrök, hímzések. Sajnos ezeket Magyarországon nem egyszerű beszerezni, azaz szinte lehetetlen, én az eBay-en vettem az enyémet, ami ráadásul nem is antik. Egyszer majd beszerzek egy antik darabot is talán.

Egyre nagyobb népszerűségnek örvend világszerte az új choli dress is, amit Carolena tervezett. Annyiban különbözik a hagyományos cholitól, hogy takarja a derekat, és hátul is hosszan lelóg, mint egy miniruha. Én nagyon szeretem az enyémet. Kényelmes, takar ahol kell és csinos. Hordom utcára is és órára is. Fellépni még nem léptem fel benne, de elég sok táncost láttam színpadon Choli Dress-ben és a megfelelő kiegészítőkkel nagyon elegáns hatást vált ki a reflektorfényben.

A szoknya

Mint már említettem hosszú, minimum 25 yard anyagot tartalmazó szoknyát viselünk a színpadon is és sokszor gyakorlás közben is. Ezeket a szoknyákat általában külföldről tudjuk beszerezni, kivéve azok akik annyira ügyes, türelmes varrónők, hogy meg tudják maguknak varrni, vagy van egy ilyen tulajdonságokkal rendelkező varrónő ismerősük, aki nagyon jámbor és rengeteg ideje van. Egy ilyen szoknyát megvarratni otthon nem éri meg.

tumblr_lwmvnfaayh1qcn37ao1_500

Forrás: Pinterest

Nekünk általában pamut szoknyáink vannak, mert azok nem nehezek, mint a szatén és sokkal könnyebben mozognak velünk tánc közben. Mindenképp szempont, hogy megfelelő legyen a szoknya hossza és ne bokalengető fazon legyen.

Nekem a megfelelő hossz az azt jelenti, hogy szinte földig ér a szoknyám. Nem mindig sikerül ilyet vennem, de a legtöbb szoknyám ilyen.

A szoknyákat legtöbbször feltűrjük, betűrjük. Nem csak az esztétika miatt, hanem hogy ne lépjünk rá tánc közben. Ami természetesen a legprofibb technikával is előfordulhat. Így aztán egy ATS® táncosnak meg kell tanulni a “feltűrési” technikákat, amiből most hirtelen ötöt tudok összeszámolni. Aztán persze lehet, hogy többféleképp is szoktam csinálni…

A fellépések túlnyomó többségében kettő szoknya van rajtunk, ezeket együtt tűrjük be-fel-össze-vissza, törekedve arra, hogy a nagy bumszli pukli keletkezését elkerüljük, elvégre esztétikai szempontok elég erősen jelen vannak egy szípadon.

Egy szoknyát csak kivételes esetben használunk. Én szemény szerint kétszer táncoltam egy szoknyában, mind a kettő alkalommal szóló előadás volt, az egyikben “floor work” -öt is terveztem, úgyhogy a praktikum győzőtt.

Banjara szoknyák a cholikhoz hasonlóan díszesek, színesek és ezekhez is nehéz hozzájutni. Általában egy nagyszoknyát viselünk alatta, hiszen ezek kevesebb anyagot tartalmaznak és nagyon kicsi méretűek.

Szintén egyre elterjedtebb a Choli Dress-hez hasonlóan a Bessie Skirt, amit Kathleen Crowley tervezett. Őszintén szólva eleinte furcsa volt. Nekem az ATS®-hez hozzátartozott a bő szoknya szárnyalása forgás közben, a fodrok a feltűréstől stb. Aztán hosszas spórolás után vettem egyet. Addigra már láttam több táncostársamon előadás közben is és utcai viseletként, és rendeteg pozitív véleményt hallottam a többiektől. Meg bevallom, baromira tetszett, hogy MINDENKINEK jól áll. És ezt értsétek szó szerint!! Akármiylen alkatú ismerősömön láttam, mindenkinek annyira jól állt és előnyös vonalakat rajzolta ki a sziluettjén, hogy én is nagyon szerettem volna már egy olyat.

Nem csalódtam! Azóta nagyon sokat hordtam, utcára és órára is, de már fel is léptem benne és ugyanúgy adta at ATS® érzést! Kényelmes, van rajta 3 gomb (2 elől 1 hátul) és az alja rengeteg variációban felgombolható. Apukám elvitt egy körre a motorjával, előtte gyorsan felgomboltam a szoknyámat és nadrágot csináltam belőle. Voilá!

A szoknyák kezelése, tárolása

Nem tudom ki hogy van vele, én nagyon féltem a szoknyáimat. Félek, hogy kopik a színük, baja lesz az anyagnak stb. Mosógépben, hideg vízben szabad mosni a szoknyákat. Itt kint szárítógépbe nem mertem betenni, úgyhogy szabadlevegőn szárítottam. Otthon meg nincs szárítógépem, úgyhogy ott sem fogom. Aki nagyon óckodik a szoknyamosástól, az max. a derekát kiöblítheti.

A szoknyákat javasolt összetekerve, száraz helyen, táskában, vagy az eredeti zacskóban tárolni, hogy a fodrossága szebb legyen, a felakasztott szoknyák nagyon kilógják magukat. Amiatt ne aggódjon senki, hogy gyűrött lesz a vasalás pedig nem ajánlott, mert azzal más esztétikai hatást érünk el.

A bőnadrág

Ahogy már említettem az ATS® táncos nem mutatja a lábát. A mi nadrágjainkban kb. 5 méter anyag van. Az én kedvencem az ezüst szatén nadrágom, de van olyan bélésanyag, amit fel lehet használni és mutatós lesz a színpadon.

edf_2012_fatchance_bellydance_frt_43_5x7

Forrás: Pinterest

Mindenképp olyan anyagot válasszunk, ami illik az egész öltözékünkhöz és jól mutat majd a fotókon, felvételen is. A nadrágnál is fontos a hossza, ezért a magasságunknál hosszabb nadrágot csináltatunk és az alján lévő passzét feljebb toljuk a lábszárunkon, hogy minél buggyosabb hatást érjünk el figyelembe véve, hogy a bokánk már ne igazán látsszon.

Itt szeretném megjegyezni, hogy nagyon oda kell figyelni az alsó passzégumi bőségére, mert ha túl bő és nem marad meg kb. lábszárközép magasságában, akkor két lehetőség marad. Vagy térdig felhúzod és a bokád felett lengedez a “gatya”, vagy nem tűröd fel és tuti rálépsz pont a fellépés közben.

Övek, kendők egyebek

A lehetőségek tárháza szinte kimeríthetetlen az csípőkendők választékából. Lehet egyszínű, bársony, hímzett, horgolt-flitteres, virágos. Az alap kívánalom, hogy illeszkedjen az egész öltözék stílusához. A pénzes, muszlin rázókendőket nem használjuk.

Mutatósak az afgán bojtos övek és az indiai hímzett színes övek is.

img_8142_2048x

Sisters in Dance formációnk Egri Lillával

Itt valóban már csak azon múlik a választás, hogy kinek mi tetszik a legjobban. Azaz majdnem, mert vannak olyan kendők, amiket egy ATS® táncos biztosan nem venne fel. A bojtos kendők és övek nagyon jól mutatnak forgás és a csípőhangsúlyos mozdulatok közben, mert nem tapadnak a szoknyához, szabadon mozognak.

Jelenleg egy fekete Assuit kendő a kedvencem, amit nem csak tánchoz használok. Ezek a kendők Egyiptomban készülnek, sajátos szövési technikával, általában ezüst, arany vagy rész színű mintákkal. Az antik darabokat vagyonokért lehet beszerezni, ezért többnyire a modern változatot engedhetik meg maguknak a táncosok. Ezekhez sokkal könnyebb hozzájutni és az áruk sem a csillagos eget verik.

Mindig van nálunk egy kendő, amit mi csak “takaró kendőnek” nevezünk. Ezt általában fellépés előtt, után viseljük, amikor nem táncolunk. Persze előfordult már nem egyszer, hogy a kendőt a fellépő kosztüm részévé tettük és úgy táncoltunk.

Mi van a felső fertályon?

Egy ATS® táncos megjelenéséhez is, hasonlóan a többi hastáncoshoz elengedhetetlen a smink. Ezen kívül több variációban is díszítik az ATS® táncosok az arcukat. Viselhetünk bindit a homlokunkon, vagy arctetoválást készíthetünk magunknak. Természetesen ezek nem tetoválások, hanem autentikus mintára készült rajzok az arcon, amit általában fekete tussal készítünk. A Tawoos Tribalban mindenkinek megvan a maga kedvenc mintája, amit felfest az arcára. Minden motívumnak saját jelentése van, amit a táncosok általában tudnak. Ezeket az arcfestéseket mi csak különleges alkalmakra készítjük el, vagy ha olyan az est tematikája, ahol fellépünk. A legtöbb esetben bindit használunk.

uf0a7196-deA hajunk vagy fonatban hull alá a vállunkra, vagy kontyban van összefogva. Mindegyik esetben gazdagon díszítjük szebbnél szebb virágokkal. Érdemes szép, jó minőségű virágokra áldozni, mert a silány virágok nagyon rontják az összképet. Nem beszélve arról, hogy ha van egy kollekció virágod, azt évekig használhatod.

Nagyon elterjedt a díszes hajpánt viselete is, amit én személy szerint annyira nem szeretek és sosem volt fejdíszem. Leszámítva egy-két kölcsön fejdíszt nem nagyon viseltem. Persze ki tudja, talán egyszer rátalálok az álamim fejpántjára és le sem veszem.

Kevesen szerenek turbánban táncolni, pedig nagyon jól mutat és véleményem szerint elég erőteljes energiákat sugall a turbános megjelenés. Kétségtelen tény, hogy egyedi technikája van annak, ahogyan az ATS® turbánt el kell készíteni. Időigényes, ha rosszul tesszük fel szorít, melegít és sosem lehetsz biztos, hogy nem éppen a színpadon kezd szétbomlani. Viszont megéri! A turbánt is virággal, törzsi ékszerekkel díszítjük alaphangon.

Rövid hajú táncosoknak kendő ajánlott, amit ugyanúgy tudnak díszíteni virágokkal.

Következő cikkemben az ATS®-ben használt eszközökről írok!

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s